13-14 maja miałam okazję uczestniczyć w XI Europejskim Kongresie Gospodarczym. Wybrałam sesje związane z trendami HR, nowymi technologiami i wyzwaniami dla biznesu.
Pozyskane informacje postaram się zebrać, chcąc żeby Państwo odnaleźli wartość z tego artykułu dla siebie.
Wielu prelegentów podkreślało wagę i rangę kompetencji miękkich, nazywając je “kompetencjami przyszłości”. To między innymi umiejętności komunikacyjne, umiejętność zarządzania, umiejętności społeczne i emocjonalne. W obliczu nowych wymagań, niektórzy twierdzą, że będzie się zmieniał profil inżyniera. Wiedza techniczna – owszem, ale przede wszystkim to Lider Zmian.
1. Pracownicy, zwłaszcza tzw. Millenialsi, którzy wchodzą do biznesu, nie chcą być zarządzani! Chcą mieć przywódcę, lidera, który zaraża energią, ideą. Tworzenie zespołów samoorganizujących się – należy zespołowi dać wizję, motywację, przestrzeń. Praca z ideami.
2. Bycie świadomym różnic pomiędzy pracownikami z dłuższym stażem, a Millenialsami. Młode pokolenie oczekuje szybkich efektów. Chcą być częściej oceniani, chcą wiedzieć co robią dobrze, dzięki temu widzą kierunek rozwoju.
3. Pokazywać perspektywę. Mówi się, że perspektywa powinna być obrazowana na kolejne 18 miesięcy, w IT na 22. Także drodzy Państwo, chcąc zmniejszyć rotację, proponuję zacząć właśnie od tego.
4. Praca nad mentalnością w organizacjach.
5. Kształcenie DOBRYCH LIDERÓW – Liderów Zmian! (lider o cechach/umiejętnościach: otwartość na permanentną zmianę, umiejętność wygaszania nieaktualnych technologii, systemów i umiejętność zarażania tą ideą zespół – budowanie zaangażowania).
Dodatkowo Lider powinien polegać na faktach, zapoznawać się, szukać, czytać (mówi się, że CEO powinien przeczytać minimum 60 książek rocznie)
6. Podejście Agile
1. Ma świetnie rozwinięte umiejętności komunikacji, zarządzania
2. Ma zdolności logicznego myślenia (zrozumienie algorytmów i procesów)
3. Posiada umiejętność pracy w środowisku międzynarodowym
4. Jest otwarty na zmiany
5. Buduje zaangażowanie
6. Jest gotowy do uczenia się przez całe życie
1. Bycie strategicznym parterem dla przedsiębiorstwa
2. Wyławianie talentów, dopasowanie oczekiwań, wartości
3. Promowanie polityki zatrudniania i szkolenia liderów (już od najniższego szczebla)
4. Bycie adwokatem dwóch stron – pracodawcy i pracownika
5. Bycie Liderem Zmian:)
1. Transparentna ścieżka kariery, 18 miesięczna perspektywa
2. Jakość kultury organizacyjnej firmy
3. Jakość przywództwa
4. Holistyczne patrzenie na pracownika
Podsumowując – w dobie bardzo szybko rozwijającej się technologii, model organizacji (kompetencji, wartości) przechodzi mocną transformację. Wśród wielu, nasuwa się ważny wniosek, że otwartość na zmiany to jedna z głównych pożądanych kompetencji.