Masz pytania? Skontaktuj się z nami!
+48 505 113 921
biuro@businessdp.pl

Zatrudniłeś pracownika – zadbaj, aby nie zwolnił się w pierwszych miesiącach swojej pracy!!!

  • Posted by: @dmin

ZASADY DOBREGO WDROŻENIA PRACOWNIKA

Według raportu Bersin by Deloitte 4% nowo-przyjętych pracowników odchodzi już w pierwszym dniu pracy, w sytuacji kiedy nie stworzono odpowiednich warunków. W ciągu pierwszych 45 dni nowej pracy rezygnuje z niej 22 % pracowników, a 50 % odchodzi w trakcie pierwszych czterech miesięcy. Dzieje się tak, jeśli nie zostanie odpowiednio przygotowane stanowisko pracy, z powodu braku planu wdrożenia.
To bardzo kosztowna sytuacja dla pracodawcy. Odejście pracownika powoduje przestój na stanowisku, co może przełożyć się na stopień niezadowolenia Klientów. Aby uzupełnić braki rozprasza się inne osoby, albo samemu trzeba realizować zadania stanowiskowe. Cały proces rekrutacji przeprowadza się od nowa (nabór, rozmowy, spotkania, wywiady, negocjacje, wybór itp.). W związku z tym, zdecydowanie warto zorganizować dobry start. Poniżej kilka zasad:

1. WSZELKIE FORMALNOŚCI DOGRAJ NA POCZĄTKU WSPÓŁPRACY
Pracownik na początku współpracy (w pierwszym dniu lub wcześniej) musi otrzymać wszystkie dokumenty, które ma podpisać:
umowa o pracę
opis stanowiska z wyznaczeniem celu
opis i zasady korzystania z benefitów
umowa o ochronie danych osobowych
umowy związane z korzystaniem z wyposażenia stanowiska np. samochód służbowy
umowy “specjalne” przedsiębiorstwa

2. PRZYGOTUJ MIEJSCE PRACY I WYPOSAŻENIE
To bardzo ważne, aby miejsce pracy było dobrze przygotowane, by nie brakowało symbolicznego kabla czy myszki. Pracownik powinien od razu poczuć, że to jego miejsce.
Jeśli otrzymuje wyposażenie typu samochód służbowy, powinien go dostać wraz z umową i warunkami jego użytkowania. Oczywiście może się zdarzyć, że wyposażenie wymaga szczególnej organizacji i czasu, ale pracownik musi wiedzieć, kiedy temat będzie dopięty.
Przygotuj komputer, oprogramowanie, kody, dostępy itp.
Warto pomyśleć o pakiecie startowym np. zestaw długopisów, notes, kalendarz.
Miłym, a niskobudżetowym gestem jest kupienie czekoladek lub kubka dla pracownika.

3. POINFORMUJ O ZASADACH FIRMOWYCH
Należy jasno omówić zasady co do godzin pracy, otwierania, zamykania firmy, kluczy itp.
Zasady korzystania z aneksu kuchennego, kantyny, kto kupuje kawę, kto sprząta itp.

4. PRZEDSTAWIENIE NOWEGO PRACOWNIKA
Nowo-przyjętemu pracownikowi omów strukturę, zależności, podział odpowiedzialności. Zespołowi natomiast przedstaw nowego pracownika – powiedz co robił do tej pory, jakie będzie miał zadanie w Waszej firmie i kto będzie jego Opiekunem.

5. WYZNACZ OPIEKUNA – to bardzo ważne, żeby ktoś z zespołu był oficjalnie „do dyspozycji„ nowo-przyjętego pracownika. Jeśli chcesz, aby szybko wdrożył się w dedykowane mu tematy musi pytać, nie może mieć przed tym oporów. Opiekun natomiast, powinien poczuć odpowiedzialność za właściwe wdrożenie. Opiekunem powinna być osoba, która mocno się utożsamia z firmą, jest jej filarem.

6. OMÓW CELE FIRMOWE I STRATEGIĘ
To ważne, żeby pracownik znał szerszy kontekst, aby dopasował swój cel do celów firmowych, aby poczuł, że jego pracą będzie przyczyniał się do realizacji wizji firmy. W dalszej perspektywie będzie widział dla siebie możliwości rozwoju.

7. PRZYGOTUJ AGENDĘ WDROŻENIA
Warto przemyśleć i rozpisać plan wdrożenia:
– co powinien poznać, co przeczytać
– z kim porozmawiać
– czego się nauczyć

8. DAWAJ CZĘSTY FEEDBACK
W przypadku niektórych stanowisk feedback należy dawać codziennie. Z biegiem czasu, kiedy pracownik coraz bardziej czuje się wdrożony, możesz zmniejszyć częstotliwość. Po 3 miesiącach umówcie się na dłuższą i bardziej szczegółową rozmowę.

9. ZAPYTAJ GO O ZDANIE
Nie obawiaj zapytać się go o zadanie w ważnych dla Ciebie projektach. Możesz usłyszeć bardzo cenne spostrzeżenia, których do tej pory nie zauważyłeś, a pracownik poczuje, że jest członkiem zespołu, który również będzie miał wpływ na organizację.

To ogólne, ale i podstawowe (w znaczeniu konieczne) zasady dobrego wdrożenia i zminimalizowania ryzyka zwolnienia się nowo-przyjętego pracownika. Każdemu należy się indywidualne podejście, jednemu trzeba dać trochę więcej przestrzeni i swobody, kolejnemu decyzyjności, a jeszcze innego należy od początku „prowadzić za rękę”. Jeśli masz obawę co do nowo-przyjętego pracownika – skontaktuj się ze mną. Wspólnie zastanowimy się jak go zmotywować.

Życzę Ci dobrych decyzji i długiej współpracy z najlepszymi pracownikami.

Author: @dmin

Dodaj komentarz

five × 4 =

Zainteresowany?
Zostaw kontakt
do siebie!